Mit jelent ha gyermekünk „diszproblémás"?
Iskolai emlékeinkből tudjuk, hogy minden osztályban volt egy-két igazán rossz tanuló. Azok, akik sosem tudták hol tartunk az olvasott szövegben, akiknek az írását még a tanár sem tudta elolvasni, és ha mégis sikerült, kiderült, hogy hemzseg a hibáktól. Rajtuk köszörülte a nyelvét tanár és diák egyaránt. Az ő szüleik voltak hetente raporton az igazgatónál, mert valamiben ugye mindenkinek ki kell tűnnie. Ha a tanulásban nem megy, legyen a „rosszalkodás”. Rossz tanulók ma is jócskán vannak, de már csak kisebb számban olyanok, akik „csak” lusták. Sokukról hamar kiderül, hogy valamilyen részképességzavarral küzdenek.
Diszlexia
A diszlexia olyan olvasási probléma, mely ép látású, normális vagy magas intelligenciával rendelkező gyerekeknél jelentkezik. Előfordul, hogy a diszlexia évekig észrevétlen marad, és csak felnőttkorban ismerik fel a tüneteket.
Fő tünete az olvasási képesség elmaradottsága. Árulkodó jelek, ha a gyermek nehezen ismeri fel és írja le a betűket és számokat, vagy gyakran felcseréli azokat. Az állapot gyakori velejárója a rossz helyesírás, és a nehezen olvasható kézírás. A diszlexia nem betegség, csupán egy állapot. Annak jelzése, hogy a diszlexiás gyerek vagy felnőtt agya másképp működik. Ennek ellenére a legtöbb diszlexiás gyermek sikeresen teljesíthet az iskolában, ha személyre szabott fejlesztésben részesül, és megkapja a számára szükséges segítséget és érzelmi támogatást.
Diszgráfia
A diszgráfiás gyerekek írásának mind a folyamata, mind az eredménye jellegzetes. Fontosak az írómozgásokban megjelenő eltérések. Jellegzetes tünete a rendezetlen, vonalakat nem követő, kusza írás.
Már az iskolába lépő gyermekeknél szükséges a jó ceruzafogás kialakítása. Az írásnehézséggel küzdő gyermekek közül sokan rossz kéztartással, ceruzafogással írnak. Jellemző az erős és görcsös ceruzafogás, és az íróeszközt erősen rányomják a papírra. Gyakori hiba, hogy az íróeszközt nem maguk felé, hanem ellenkező irányba döntik, így csuklójukat erősen behajlítják. Ez a balkezeseknél érthetőbb, hiszen így láthatja mit ír a balról jobbra tartó írásnál. Jobb kezeseknél azonban ez nem magyarázat.
Diszkalkúlia
Figyelmeztető jel lehet az is, hogy gyermeked gyakran számol az ujjain, ráadásul azt is jóval lassabban és több hibával teszi, mint hasonló korú társai. Előfordul, hogy képtelen elhelyezni a számokat a füzetébe, esetleg fordítva írja le azokat. A boltban is nehezen tud vásárolni. Gondot jelent az árucikkek értékének meghatározása (összeadás), a visszajáró kiszámítása (kivonás). Súlyos esetekben a pénz értékével sincs tisztában a gyermek. Ha kirakok egy súlyos diszkalkuliás gyermek elé 5 db 5 forintost, a másik oldalára pedig 1 db 50 Ft-ost és megkérem, hogy válassza ki, melyik ér többet, akkor ő az 5 db 5 Ft-ost választja. Az Ő számára 1 pénz az 1 pénz.
A tanulmányok előrehaladtával a diszkalkuliás gyermeknek gondot jelent a becslés, a kerekítés. Az írásbeli műveletek végzésekor összekeveri az egyes művelettípusokat, gondot okoz a tízesek átlépése, a maradékok megtartása.
„A tanulási nehézségekkel az a baj, hogy könnyen lerombolja a gyermek önbizalmát. Az önbizalom pedig az életrevalóság, a boldogság kulcsa.”
(Forrás: Google)
http://suliovi.hu/