Kamaraerdei Kerekerdő Óvoda

Kamaraerdei Kerekerdő Óvoda

Téli játékok 1.

2018. január 21. - puzzletanodak

Tél, hideg, sötét. Hogyan töltsük el az időt? Mit játsszunk?

Játékötletek gyermekeknek

1. rész - Gondolkodás

Itt a tél, egyre hidegebb van kint. Előkerül a sapka, kesztyű, sál - a szabadtéri játékokhoz jól fel kell öltözni, hogy ne fázzunk meg. Ez hosszú procedúra, amit a kisebbek nagyon nem szeretnek. Ezen kívül a játszótéren sem lehet használni a kedvenc játékainkat, mert a csúszda, a hinta és a homokozó is nedves, hideg. Az óraátállítás óta egyre rövidebbek a napok, korán sötét lesz, de gyermekeink még nem fáradtak - sőt, tombol bennük az energia, mert a rossz idő miatt a bölcsiben, az oviban vagy az iskolában sem mehettek ki az udvarra.

Akkor menjünk ki játszani vagy ne? Természetesen fontos, hogy a gyermekek játsszanak kint a szabad levegőn. Futkározzanak, fogócskázzanak, rollerezzenek, biciklizzenek, hogy a nagy mozgások gyakorlásával hozzájáruljunk az idegrendszer megfelelő éréséhez.

A hideg, csúnya időnek azonban lehet számos előnye is. Töltsétek aktívan ezeket az időszakokat! A meleg szobában is számos jó játék játszható, amiből a gyermekünk sokat tanulhat, okosodhat és érzelmileg is töltődhet. De mivel játsszunk? Számos nagyszerű játék vásárolható, de nem szándékozom egyik játékforgalmazó céget sem reklámozni. Olyan játékokat szeretnénk nektek, kedves olvasóknak ajánlani, melyekhez kevés eszköz kell, és bent a szobában is nagyon jól játszhatóak.

Igazán sokat tehetünk egy kis odafigyeléssel gyermekünk részképességeiért. A játékokat a fejlesztendő területek szerint csoportosítjuk, hogy ti is láthassátok, hogy mely területen, hogyan állnak a gyerkőcök. Ajánlom, hogy nagyon figyeljetek oda azokra a területekre, játékokra, melyekkel nem szívesen játszik a gyermek. Nagyon ügyesek és ravaszok - amiben egy kicsit elmaradottabbak, gyengébbek, azt nem szeretik játszani. Ez nyilván logikus is. Ebben az esetekben kell a szülőnek, szakembernek leleményesnek lennie, és úgy alakítania a játékokat, hogy mégis ezekkel játsszunk a legtöbbet. Természetesen nem erőszakról van itt szó. Fontos a megfelelő motiváció! Ha a szülő nem motivált és nincs kedve a játékhoz, akkor a gyereknek sem lesz kedve. Kezdetben lehet, hogy ellenállásba fogunk ütközni, de az első pozitív élmény után a gyermek inkább a szüleivel való játékot fogja választani, mint a televíziót vagy a számítógépes játékokat. Ezért próbáljuk a sikerélményt mindig biztosítani! Ez nem feltétlen jelenti azt, hogy hagyni kell a gyermeket, hogy mindig ő nyerjen a társasjátékban. Azt sem feltétlen szükséges mindig hangsúlyozni, hogy mi felnőttek mennyivel okosabbak, ügyesebbek vagyunk. Ismerjük el gyermekünk ügyességeit és dicsérjük meg őt, hiszen olyan ritka mostanában a pozitív visszajelzés. A gyermek önbizalmának, önbecsülésének megerősítése pedig kihathat a mindennapjainkra is. Gondtalanabb, felszabadultabb, kezelhetőbb lesz gyermekünk.

Természetesen, ha a játékok rendszeresen nem úgy alakulnak, ahogy a szülő szeretné, esetleg úgy érzi, hogy valamelyik játék különösen nehezen megy, vagy egyáltalán nem sikerül rávenni a gyermeket, javasoljuk, hogy keressenek fel egy szakembert, aki segítséget nyújthat a kritikus kérdésekben. (Mi szívesen segítünk!)

Szóval mit is játsszunk télen a meleg szobában? Az elkövetkező hetekben számos ilyen játékot fogunk ajánlani nektek. A listát a logikus gondolkodás fejlesztésével kezdjük. Ez egy nagyon összetett képesség, de az élet számos területén visszaköszön. Szükségünk van rá a dolgok csoportosításánál, új dolgok tanulásánál, problémák megoldásánál, és később a matematika tanulásánál.
img_1618.JPG

  • Mit láttunk?

Meséljétek el a gyermek kedvenc meséjét vagy nézzétek meg együtt a kedvenc meséjét. A történet végén magyarázzátok el a gyermeknek, hogy most egy játékot fogtok játszani, és azt szeretnétek megtudni, mennyire emlékszik a látottakra. Kezdjétek egyszerűbb kérdésekkel - pl: a főszereplők nevével - és fokozatosan nehezítsétek a kérdéseket a történt eseményekkel kapcsolatban. Tegyetek úgy, mintha ti is felidéznétek valamit a történetből, de legyetek egy kissé pontatlanok, hogy a gyermek kijavíthasson titeket.

Ha jól megy, le is rajzolhatjátok! Készíthettek mesekönyvet, leporellót is. :)

  • Keresd a labdát!

Mutassatok gyermeketeknek egy kis labdát, és mondjátok meg neki, hogy ezt most el fogjátok dugni. Kérjétek meg, hogy néhány pillanatra csukja be a szemét. Rejtsétek el a labdát valahol a szobában úgy, hogy ne legyen eltakarva, és a gyermek is elérhesse, pl. a kanapé lába mellé, vagy egy polcra más holmik közé. Mondjátok meg a gyermeknek, hogy nyissa ki a szemét, nézzen körül, és keresse meg a labdát. Felgyorsíthatjátok a játékot úgy, hogy a gyermeknek az idő alatt kell megtalálnia a labdát, amíg ti húsztól tízig visszaszámoltok.

Nehezítésként elrejthetitek a labdát úgy is, hogy a gyermek ne láthassa meg egykönnyen, és irányíthatjátok őt a hideg-meleg szavakkal, vagy konkrét irányszavakkal is (fordulj jobbra).

  • Kire gondolok?

Mondjátok meg gyermeketeknek, hogy most ki kell találnia, kire gondoltok, és segítséget is adtok hozzá. Válasszatok egy versikét, amelyet gyermeketek is jól ismer (pl. a Bóbita kötetből a Tündér címűt), és az egyik részét mondjátok el segítségképpen. Ha a gyermek túl könnyűnek találja a feladatot, mondjatok el egyetlen sort egy versikéből, hogy a gyermeknek kelljen kitalálnia a címet, pl. melyik versben van a következő sor: „körben az angyalok ülnek”?

Játszhatjátok a játékot ismert mesefigurákkal is.

  • Képes rejtvény

Vágjatok ki néhány nagy képet régi magazinokból. Fogjátok az egyik képet, és a gyermekkel alaposan nézzétek meg, majd kb. egy perc múlva fordítsátok lefelé. A gyermekkel felváltva idézzetek fel konkrét részleteket a képről, pl. „egy fiú és egy lány van a képen”, gyermeketek pedig kiegészítheti: „a lányon kék ruha van”, és így tovább. Amikor már egyikőtök sem emlékszik semmi többre, fordítsátok vissza a képet, és ellenőrizzétek, mennyire pontosan tudtatok visszaemlékezni a részletekre.

Izgalmasabb lehet a játék, ha bizonyos idő alatt kell teljesíteni a feladatot, ehhez használhattok más játékból kivett homokórát vagy ketyegő bombát.

  • Rendetlen ruhák

Tegyétek ki a gyermek ruháit, de hagyjatok ki egy fontos darabot, pl. egy trikót, vagy az egyik zoknit. Mondjátok meg neki, hogy itt a az ideje felöltözni, de először ki kell találnia, mit „felejtettünk ki” az öltözetből. Miközben felveszi az egyes ruhadarabokat, nevezze is meg őket, pl. „igen, először az atlétát, aztán jön az alsónadrág és a nadrág…”. Amikor kitalálta, mi hiányzik, vegye ki azt a ruhadarabot a szekrényből, és vegye fel.

  • Befejezetlen képek

Rajzolj le egy ismerős tárgyat, pl: egy biciklit, házat vagy cicát, de hagyj ki egy fontos részletet. A biciklinek pl. legyen csak egy kereke, vagy a háznak ne legyen ajtaja. A gyermek nézze meg jól a képet, és rajzolja be, mi hiányzik.

Amikor már jól megy neki a játék, hagyj ki kevésbé egyértelmű dolgokat, pl. a teáskannának ne legyen fedele, vagy az ajtónak kilincse. Nagyobb gyermekek rajzolhatnak nekünk hiányos képeket, és mi találjuk ki, mi hiányzik azokról.

  • Mi van a játékdobozodban?

Kezdjétek azzal, hogy gyermeketek figyelmét játékaira irányítjátok. Mondjuk a gyermeknek pl., hogy: „nagyon sok remek játékod van, ugye?”. Kezdjétek el felsorolni a játékokat, majd a gyermek folytassa a felsorolást, pl. „itt van a nyuszi, a vonat, a tűzoltóállomás, és… szerinted mi van még itt?”. A gyermek valószínűleg nagyrészt segítség nélkül is emlékezni fog játékaira, ám ha szüksége van egy kis segítségre, adjátok meg neki: „melyiknek van kék mellénye?”.

Használjatok más listákat is, pl. a könyveit a polcán vagy a barátai neveit.

  • Mindennapi dolgaink

Játsszátok el, hogy gyermeketek lefekteti a plüssmacit aludni, pontosan úgy, ahogyan ti is lefektetitek őt esténként. Kérdezzétek meg a gyermeket, hogy mit kell először tennie (pl. először meg kell fürdetnie a macit). Játssza el, hogy megfürdeti a macit, majd mossa meg a fogát. Amikor a maci készen áll a lefekvésre, olvasson neki a gyermek egy mesét, ölelje meg, és takarja be.

Próbáljatok ki más rutinszerű tevékenységeket is, pl: a reggeli felkelést, az étkezést, vagy az óvodába indulást.

  • Párosítsd a sárkányodat!

Rajzoljatok tizenegy rombusz alakú, hosszú farkú sárkányt egy nagy papírlapra. Színezzétek ki a sárkányokat párosával azonos színűre, de az azonos színűek ne legyenek egymás mellett. Az utolsót színezzétek teljesen más színűre. Kérjétek meg a gyermeket, hogy mutasson rá az összeillő párokra, vagy kösse össze őket egy-egy vonallal. Amikor készen van, segítsetek neki megnevezni a színeket, és megtalálni a kakukktojást. Kivágva kártyajátékként is játszható. A kakukktojás nélkül pedig memóriajátékká is alakítható.

  • Mi ez?

Egy papírlapra rajzoljatok le néhány jellegzetes körvonalú tárgyat párosával, pl. egy csészét, kanalat, teáskannát, ásót, korsót. A párok tagjai ne legyenek közel egymáshoz. A rajzokhoz adjatok hozzá pár részletet, és színezzétek ki a párok egyik tagját, a másikból pedig készítsetek egy sötét árnyképet, hogy csak a körvonalakat lehessen látni.

A gyermeknek meg kell találnia, hogy melyik színes rajz melyik árnyképpel párosítható az alakja alapján. Vajon meg tudja azt is mondani, hogy az öt közül melyiket nem láthatjuk a konyhában? Játszhattok memóriajátékot is vele.

  • Keress olyat, mint az enyém!

Keressetek különféle párosítható tárgyakat, pl. műanyag tálakat, szalvétákat, ceruzákat, hajcsatokat és szalagokat. Tegyétek őket egy kupacba, majd válasszatok ki egyet, és mutassátok fel. Kérjétek meg a gyermeket, hogy keressen egy ehhez hasonlót!. Amikor megtalálja a megfelelő tárgyat, dicsérjétek meg, és nevezzétek is meg a tárgyat: „nagyon jó, megtaláltad a ceruzát”. Tegyétek félre ezt a párt, és mutassatok fel egy következő tárgyat.

  • Micsoda összevisszaság!

Keressetek néhány kisebb játékot, pl. játék állatokat, építőkockákat, járműveket, majd keverjétek össze őket. Vegyetek elő pár cipősdobozt vagy papírzacskót, és kérjétek meg a gyermeket, hogy tegye az összes építőkockát ezekbe. Amikor elkészült, mondjátok meg, hogy van egy másik doboz az összes játékautó számára, azokat tegye abba. Folytassátok mindaddig, amíg az összes játékot nem rendeztétek különböző csoportokba. Tovább is folytathatjátok a kategorizálást, pl. csoportosíthatjátok az építőkockákat színük, alakjuk vagy méretük szerint, az állatokat „házi”, „erdei” vagy „kedvenc” kategóriák szerint.

  • Ki vagyok én?

Mondjátok meg a gyermeketeknek, hogy most úgy fogtok tenni, mintha valamilyen állat lennétek. Vajon kitalálja-e, hogy melyik állatot utánozzátok? A kezetekkel csináljatok fület, és mozogjatok úgy, mint az általatok kiválasztott állat. Ha túlságosan nehéz a gyermeknek kitalálni, adjatok ki megfelelő hangokat is.

Most váltsatok szerepet, a gyermek játsszon el valamilyen állatot. Segítsetek neki közben ötletekkel, pl. hogy játsszon el egy nagyon pici, hosszú farkú állatot (egér), vagy egy nagy állatot hosszú ormánnyal (elefánt).

  • Mi ez?

Képzeljetek el valamit, ami gyermeketek számára is ismert, pl. egy konkrét állatot, járművet, helyet vagy játékot. Mondjátok meg a gyermeknek, hogy azt szeretnétek, ha kitalálná, mire gondoltok, és hogy adtok neki egy kis segítséget is. Pl., ha a dolog egy busz, akkor kezdhetitek így: „ a dolog, amire gondolok, egy nagy jármű”. Adjatok egyre konkrétabb segítséget, pl.: „sok embert szállít” vagy „ezzel megyünk a boltba”, amíg a gyermek ki nem találja.

 

Ne felejtsétek el követni oldalunkat, hiszen hamarosan még több remek játékötletet osztunk meg veletek!

Addig is próbáljátok ki az itt felsorolt játékokat, és szórakozzatok jól! :) 

Kövessetek minket facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

https://puzzletanodak.blog.hu/api/trackback/id/tr9313592911

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása